بازاریابی دیجیتال

اولین و مهم ترین سوال:بازاریابی دیجیتال چیست؟ بازاریابی دیجیتال یک عبارت جامع است که تمامی کانال ها و روش هایی که از طریق آن ها می توانید محصولات و خدمات خود ار از طریق دستگاه های الکترونیکی یا اینترنت ترویج و یا تبلیغ کنید را در بر می گیرد.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی:

اما بازاریابی دیجیتال با روش های قدیمی و سنتی بازاریابی چه تفاوتی دارد؟ تفاوت اصلی این 2 نوع از بازاریابی این است که کمپین بازاریابی دیجیتال منحصرا از طریق کانال های دیجیتال اجرا می شوند و همین ویژگی باعث می سود که کنترل،ابزارها و اطلاعات بیشتر و بهتری برای آنالیز بازدهی کمپین بازاریابی در دسترس بازاریاب ها قرار گیرد.

در واقع بازاریابی دیجیتال با بهره برداری از کانال های مختلفی که مشتریان امروزی بیشتر وقت خود را در آن ها می گذرانند معنی پیدا می کندو شکل می گیرد.از خود وبسایت گرفته تا تبلیغات دیجیتال،بازاریابی ایمیلی،بروشورهای آنلاین و موارد مشابه،طیف گسترده ای از تاکتیک ها و روش ها را می توان در زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار داد.

تاکتیک ها و نمونه ای از بازاریابی دیجیتال:

یک بازاریاب دیجیتال خوب یا کسی که به هر نحوی در این زمینه فعالیت می کند،باید درک روشن و درستی از تاثیر انواع مختلف بازاریابی دیجیتال بر تحقق اهداف اصلی خود داشته باشد.به عبارت دیگر به منظور بهره برداری حداکثری از زوش ها و کانال های رایگان و پولی دیجیتال موجود و اجرای کمپین ها و سیاست های موثرتر باید بدانید به دنبال چه چیزی هستید و برنامه داشته باشید.

به عنوان مثال،مسئول بازاریابی محتوایی می تواند با هدف تولید مشتری راغب یا (Lead) یک مجموعه از پست های وبلاگی را از یک کتاب الکترونیکی که اخیرا تولید شده،تنظیم و منتشر کند.پس از آن مسئول بازاریابی شبکه های اجتماعی از طریق پست های معمول و روش های پولیبه تبلیغ این مجموعه در حساب های شرکت در رسانه های اجتماعی می پردازد.در این میان مسئول ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی میتواند یک کمپین ایمیلی راه بیاندازد و مثلا برای آن هایی که کتاب مذبور را دریافت کرده اند اطلاعات بیشتری را در رابطه با شرکت یا محصول ارسال کند.

انواع روش های بازاریابی دیجیتال:

در این جا به سراغ معرفی چند نمونه از روش های بازاریابی دیجیتال و ابزارها یا کانال های مرتبط با هریک از آن ها می پردازیم.

-بهینه سازی موتورهای جستجو(SEO):

سئو به معنای بهینه سازس وبسایت برای کسب جایگاه یا Rank بهتر در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجو،از جمله گوگل و طبیعتا افزایش ترافیک ارگانیک یا طبیعی (رایگان) است.از جمله کانال هایی که باید روی سئوی آن ها کار شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وبسایت
  • وبلاگ
  • اینفوگرافیک

-بازاریابی محتوایی:

عبارت بازاریابی محتوایی (Content marketing) به تولید و ترویج محتوا با هدف ایجاد آگاهی نسبت به برند (Brand awereness) ،رشد ترافیک ، تولید مشتری راغب و در نهایت تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل اشاره دارد.

-بازاریابی شبکه های اجتماعی:

از طریق بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social media marketing) برند و محتوای خود را در شبکه های اجتماعی ترویج و تبلیغ می کنید تا آگاهی نسبت به برند،ترافیک وبسایت و مشتریان راغب کسب و کارتان افزایش پیدا کند.در این راستا می توان از کانال های زسر کمک گرفت:

  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکداین
  • اینستاگرام
  • پینترست

-تبلیغات کلیکی:

تبلیغات کلیکی یا (PPC(pay_per_click d یکی از روش های پولی جذب ترافیک به سمت وبسایت است.به بیان ساده،در این روش فقط هر بار که روی تبلیغ شما کلیک می شود به تبلیغ کننده پول می دهید.یکی از رایج رین و محبوب ترین انواع تبلیغات کلیکی Google Adwords است.

-بازاریابی ایمیلی(Email marketing):

ایمیل مارگتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها برای ارتباط کسب و کار با مخاطبان خود است.غالبا از ایمیل برای ترویج و تبلیغ محتوا،تخفیف ها و رویدادهای مختلف و همچنین هدایت مردم به سمت وبسایت کسب و کار استفاده می شود.به عنوان مثال می توان ایمیل هایی از قبیل زیر را برای مخاطبان خود ارسال کرد:

  • خبرنامه برای مشترکان وبلاگ
  • ایمیل های پیگیری برای بازدید کنندگانی که آیتم خاصی را دانلود کرده اند
  • ایمیل خوش آمد گویی به مشتری
  • ارسال پیشنهادات ویژه جهت خرید در ایام خاص برای مشتریان وفادار
  • ارسال زنجیروار نکات و محتوای سودمند برای پرورش مشتری راغب

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *