برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی(Marketing Plan):

برنامه بازاریابی برای هر عملیات تجاری و برای بازاریابی اثر بخش و کارای هر محصول یا خدمات ضروری است.طلب موفقیت در هر پروژه ای بدون استفاده از یک برنامه بازاریابی مانند تلاش برای هدایت یک کشتی در هوای طوفانی،در میان امواج خروشان،زیر حمله اژدرها،بدون قطب نما و یا آگاهی از مقصد می باشد.

برنامه بازارایابی شما را قادر می سازد به وضوح مجسم کنید که عازم چه مقصدی هستید و در طول مسیر چه چیزی می خواهید به دست آورید.در همین زمان،برنامه بازاریابی نشان دهنده گام های مهمی است که باید بردارید تا از جایی که هستید به جایی که می خواهید حضور داشته باشید برسید.بدون داشتن برنامه بازارایابی حتی نخواهید دانست که آیا به اهدافتان رسیده اید یا خیر.

برنامه بازاریابی چه کاری برای شما انجام می دهد؟

یک برنامه بازاریابی که به گونه ای مناسب تدوین شده باشد،می تواند از حجم به نسبت اندکی از تلاش های متمرکز بازده چشمگیری حاصل کند.یک برنامه بازاریابی:

  • به عنوان نقشه راه عمل می کند.
  • به کنترل مدیریتی و اجرای استراتژی کمک می کند.
  • شرکت کنندگان جدید را از نقش هایشان در اجرای برنامه و دستیابی به اهداف مطلع می سازد.
  • در اکتساب منابع برای اجرا یاری می رساند.
  • تفکر و استفاده بهتر از منابع محدود را بر می انگیزد.
  • در سازمان دهی و واگذاری مسئولیت ها،وظایف و زمان بندی کمک می کند.
  • در آگاهی شما از مشکلات،فرصت ها و تهدیدهای آتی یاری می رساند.

ساختار برنامه بازاریابی:

  • خلاصه مدیریتی: نخستین بخش طرح کلی یا ساختار برنامه بازاریابی ،خلاصه مدیریتی است.این بخش خلاصه یا چکیده ای از کل برنامه است.
  • فهرست مطالب: نوشتن فهرست مطالب اختیاری نیست،بلکه کاملا ضروری است؛ و دلیل آن هم عاملی روانی است که بر افرادی که برنامه بازاریابی شما را برای تصویب یا رد ارزیابی می کننداثر می گذارد.
  • مقدمه: مقدمه تشریح جزئیات برنامه بازاریابی است.بر خلاف خلاصه مدیریتی، مقدمه نگاهی کلی بر برنامه نیست،بلکه هدف از آن ارائه پیشینه ای از برنامه و توصیف محصول یا خدمات است تا هر خواننده ای بتواند به درستی دریابد که برنامه پیشنهادی چیست.
  • تحلیل وضعیت: تحلیل وضعیت در بر گیرنده حجم گسترده ای از اطلاعات است و همان گونه که از خود اصطلاح بر می آید،وضعیتی که شما با محصول یا خدمت پیشنهادی خود با آن روبرو هستید را تجزیه و تحلیل می کند.تحلیل وضعیتی مستلزم داشتن نگاهی تیز بینانه بر محیط است.بسیاری از کارشناسان بازاریابی این فرآیند را بررسی محیطی می نامند.من مایلم تحلیل وضعیتی را با تقسیم تجزیه و تحلیل به چهار مقوله بررسی کنم.این مقوله ها شرایط محیطی بازار نامیده می شوند و عبارتند از دمحیط وضعیت تجاری،محیط غیر تجاری،محیط رقابتی و محیط درونی شرکت.
  • بازار هدف: بازار هدف بخش اصلی دیگر برنامه بازاریابی است.به دقت مشتریان خود را توصیف نمایید و بررسی کنید که کجا،کی،چه چیز،چرا،چگونه،چه مقدار و هر چند وقت به چند وقت خرید می کنند.
  • مشکلات و فرصت ها: بخش مشکلات و فرصت ها واقعا خلاصه ای است که بر نکته های اصلی ای که در بخش های پیش آن ها را مطرح ساخته اید تاکید می کند.هنگامی که شما برنامه خود را تدوین می کنید،تحلیل وضعیتی را انجام می دهید و بازار هدف خود را توصیف می کنید،احتمالا به طور ضمنی بسیاری از مشکلات و فرصت های موجود در وضعیت خود را بیان می دارید.
  • اهداف و مقاصد بازاریابی: اهداف و مقاصد بازاریابی نتیجه هایی هستند که قصد دارید با کمک برنامه بازاریابی خود بدان ها برسید.
  • استراتژی بازاریابی: در این بخش آنچه را که برای رسیدن به به اهداف و مقاصدتان باید انجام دهید،بیان می شود.استراتژی شما ممکن است تمایز محصول شما از محصول رقبا،بخش بندی کل بازار یا … باشد.استراتژی بازاریابی یک بخش عملیاتی است.
  • تاکتیک های بازاریابی: درست همان طور که استاتژی شما را برای دستیابی به مقاصدتان هدایت می کند،تاکتیک ها نیز شیوه عملی کردن استراتژیتان را به شما نشان می دهد.در واقع تاکتیک ها ابزار استراتژی برای رسیدن به اهداف هستند.
  • اجرا و کنترل: اجرا در واقع انجام مو به موی تاکتیک ها می باشد و کنترل به معنی برسی این مساله است که آیا در مسیر درست قرار دارید یا نه.در واقع میزان انحراف مسیر طی شده از مسیر مورد نظر است.
  • خلاصه: در بخش خلاصه بار دیگر مزایا،هزینه،سود و وجه تمایز رقابتیبرنامه خود برای محصول یا خدمت را نسبت به رقبا به روشنی بیان می کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *